Löpning i alla väder

Löpning är en sport som går att utföra i alla typer av väder men löpning under vintern och heta sommardagar kan göra löpträningen mer utmanande. Det gäller därför att anpassa träningen utifrån rådande väderförhållanden genom rätt utrustning och bra planering.

Vinterlöpning

Vintern är en rejäl utmaning för löpare eftersom underlaget brukar bestå av både is, slask och snö. För att kunna springa utomhus på vintern gäller det därför att leta reda på platser som är bra plogade och sandade. Om du bor i hus är det också viktigt att inte glömma bort att skotta undan snö och lägga ut ordentligt med sand på din egen uppfart. Med en bra Sandspridare ATV från Kellfri går sandningen snabbt och enkelt så att du kan ägna tid åt din träning istället.

Förutom att leta upp snöfria och halkbekämpade gångvägar finns det även andra smarta sätt att underlätta löpträningen under vintern. Att välja rätt kläder som skyddar mot kyla och vind är a och o för att du inte ska bli nedkyld. En bra vindjacka, underställ och vintertights är en bra grund men kom ihåg att också skydda händer och fötter med funktionella plagg eftersom dessa kroppsdelar ofta är extra utsatta och svåra att hålla varma. Glöm inte att utrusta dig med en skön mössa eller en buff som du kan dra upp över ansiktet när snön piskar i ansiktet.

På vintern bör du också ha skor som är anpassade till ett halkigt och snöigt underlag. Om du vill kunna springa på riktigt isiga underlag är löparskor med broddar det enda som hjälper bra men det finns också vinterskor utan broddar med ett grövre mönster och ett material med bättre friktion än sommarskorna.

Om du trots rätt kläder och skor ändå känner att den mörka och kalla vintern inte är lockande är träning på löpband inomhus ett bekvämt alternativ. Att kunna klä sig i shorts och linne och springa sig varm och trött medan snöstormen viner utanför fönstret ger en härlig känsla av livskvalitet och kanske till och med kan väcka slumrande vårkänslor till liv!

Löpning i värme

Under riktigt varma sommardagar kan temperaturen ibland nå så höga temperaturer att det blir problematiskt att ens orka springa några enstaka kilometer. När du ska löpträna i värme är det en bra idé att försöka springa tidigt på morgonen eller senare på kvällen när den värsta hettan har lagt sig. Om du måste springa när det är som varmast gäller det att tänka på att skydda dig mot solstrålningen med en keps och solglasögon samt klä dig i kläder som släpper igenom svett.

Ha gärna med dig ett vätskebälte och fyll på med vatten eller sportdryck när du är ute och springer för att återställa vätskebalansen. Kom också ihåg att smörja in dig med en solskyddskräm om du har lätt för att bränna dig i solen.

Leave a comment

Your email address will not be published.


*