Bättre löpare med alternativträning

För att utvecklas som löpare behöver du först och främst träna löpning regelbundet genom att blanda intervallpass med lugnare distanspass. Tyvärr drabbas många som börjar löpträna av klassiska löparskador som hälsporre och löparknä, vilket gör att de tvingas lägga skorna på hyllan. Genom att istället träna smartare och komplettera löppassen med alternativa träningsformer undviker du skador och kommer dessutom att bli både starkare och snabbare i löparspåret.

Konditionsträning och styrketräning för löpare

Det finns flera olika typer av träning som är bra för konditionen utan att den belastar lederna lika mycket som löpning. Cykling är en både rolig och effektiv konditionsform som dessutom gör att du kan upptäcka fina platser längre hemifrån. Hos Tooorch hittar du allt du behöver till din cykel och kan enkelt beställa hem det online. Även crosstrainer, simning och trappträning är effektiva alternativ till löpning som gör att du kan få upp flåset ordentligt.

Ytterligare alternativträning för löpare är styrketräning. Genom att öka din kropps styrka klarar du bättre av den belastning som löpning utsätter kroppen för. Med andra ord gör regelbunden styrketräning att du kan springa fler mil i veckan utan att bli skadad. Det finns många styrkeövningar för löpare som du kan göra hemma i vardagsrummet med kroppsvikten som belastning. Exempel på bra övningar för löpare är utfallssteg, knäböj och tåhävningar.

Leave a comment

Your email address will not be published.


*


mh-purity-lite