Överträning

Nästan alla som löptränat en längre tid drabbas för eller senare av något som kallas överträning. Begreppet är relativt brett och för de allra flesta är det inte frågan om en riktig så kallad överträning, men kan nog liknas vid själva förstadiet. Överträning inträffar när man inte lyssnar på kroppen utan fortsätter att stressa den för hårt under en längre tid. Träning i sig bryter ned kroppen och det är vilan och återhämtningen som är utvecklande. Kroppen behöver därför tid för återuppbyggnaden och att anpassa sig, annars blir effekten av träningen i princip den motsatta – kroppen bryts ned.

Symptomen av lättare överträning

Kommer man in i en lång platå i sin utveckling och känner sig svagare trots att träningen blir av som planerat, kan det innebära at man är något övertränad. Lösningen brukar vara att dra ned träningsmängden, ibland till och med till hälften, ett par veckor för att sedan hitta tillbaka till en bättre form. Tränar man för hårt påverkar det även hormonbalansen och det kan ha effekter som gör att man blir sämre av att fortsätta på samma träningsmängd. Att öka födointaget kan även hjälpa då det helt enkelt kan vara så att man tränar för ofta med tomma depåer, vilket sliter, inte minst mentalt. Andra symptom är humörsvängar, känsla av stress och att förkylningarna avlöser varandra. Överträning kompromissar med immunsystemet vilket leder till att man lättare blir sjuk.

Vilodagar

Den som har inplanerade vilodagar varje träningsvecka, löper mindre risk att drabbas av överträning. Förmodligen blir det även bättre resultat i löpspåret om man undviker att träna varje dag och lyssna ordentligt på kroppen. Det gäller att träna smart snarare än hårt.

Leave a comment

Your email address will not be published.


*


mh-purity-lite