Skräpmat vs. snabb mat

De flesta vet att så kallad skräpmat som hamburgare, pizza, korv med bröd, och andra “snabba” rätter ofta köpta från en snabbmatsrestaurang, inte är det ultimata valet för en tränande individ. Och andra sidan kan man unna sig äta skräpmat ibland om man önskar, men frågan är hur illa det egentligen är. Forskning visar att människor tenderar att äta betydligt mer när de äter skräpmat och mat som är processad, med högt fett, socker och salt innehåll. Detta ledare till översättning vilket i sin tur leder till fetma. Det finns dock sämre och bättre snabbmat, här är en genomgång av de bättre alternativen.

Kebab

Som med nästan all snabbmat finns kebab i fler olika former och med olika tillbehör. Väljer man en kebab med mycket sallat, inklämt i ett pitabröd, kan kebab vara ett helt ok alternativ för den som tränar. Protein finns i köttet och är det ordentligt med sallad, gula och tomat i kebaben blir man relativt mätt. Såser bör hållas till ett minimum och allra helst byter man ut läsken mot mineralvatten, vilket gäller all snabbmat.

Falafel

Ett bra vegetariskt alternativ som till samman med pitabrödet ger fullvärdigt protein. Falafel är rikt på järn och ber man om att få den utan större mängder såser, är falafel ett bättre alternativ än kebaben.

Sushi

Oftast får man i sig väldigt lite grönsaker när man äter sushi, men förutom det, finns bara gott att säga om denna delikates från Asien. Med sushi får man i sig omega-3- fettsyror och rikligt med vitamin D och selen. Sojasåsen som ofta tillkommer, är dock väldigt salt vilket en del kan ha problem med.

Andra alternativ

Den som tränar hårt och helt håller sig undan från skräpmat, kan hitta massor med andra alternativ på “snabb” mat, som ofta ses som mellanmål, men är minst lika näringsrik som riktiga måltidsrätter. Smoothies är ett bra exempel där man kan lägga i nästan vad som helt, men en bra bas är exempelvis mandelmjölk, avokado och banan. Spenat, blåbär och äpple är också perfekta till att göra en nyttig dryck som är perfekt för löparen. Den som vill öka sitt proteinintag, kan lägga i en skopa proteinpulver, men det är oftast inte nödvändigt. Ett annat bra tip på hälsosamma “snabbmat” är att koka två ägg och ha med sig som mellan mål. Ägg innehåller väldigt många näringsämnen och är smidiga att ha med sig.

Proteinbars

På senare tid har en stor mängd olika proteinbars flyttat in på hyllorna i matvarubutikerna och intresset har aldrig varit större. Syftet är att man ska få i sig extra protein och kunna ha ett hälsosamt snack i träningsväskan. Det är viktigt att komma ihåg att kaloriinnehållet i de flesta av dem, kan vara relativt högt och inte alls ligger särskilt långtifrån exempelvis en snickers.

Leave a comment

Your email address will not be published.


*


mh-purity-lite