Stockholm maraton

Officiellt heter Stockholm maraton, Asics Stockholm Marathon, men kallas även i folkmun för tockholmsmaran. Loppet som sätter den klassiska distansen på 42 195 meter går av stapeln årligen i Sveriges huvudstad. Startskottet går av vid Lidingövägen framför Stockholms Olympiastadion och själva målgången sker inne i stadion.

Startade 1979

Loppet har 40 år på nacken och har årligen över 18 000 anmälda löpare, även om inte alla sedan kommer till starten. Deltagare från nära 100 länder brukar dyka upp och loppet har en viss nationell prägel, med ibland relativt stora löpare på palts. Loppet innehar tre kontroller som man måste passera inom en särskild tid.

Passar alla

Loppet passar alla som är löparsugna och har koll på hur man tränar inför ett maraton. Den äldsta deltagaren som sprungit har varit 91 år gammal, så det finns tid för de flesta att ngn gång delta i detta mycket populära idrottsevent. Under ett Stockholm maraton delar man ut över 500 kilogram saltgurka och det dricks mer än 82 000 liter vattnets amt 45 000 liter sportdryck längs banan. 450 utplacerade toaletter tar hand om alla som dricker för mycket eller får magen i obalans.

Träningsupplägg

Den som vanligen joggar någon gång i veckan och snabbt vill delta i Stockholm maraton bör sätta igen sin maraton träning senast under februari månad. Ett enkelt upplägg för att klara av att ta sig runt är att långsamt bygga upp till en veckomängd på 100 kilometer totalt per vecka, vilket bör minska betydligt när det är tre veckor kvar till starten. Ett längsta pass på omkring 32 km kan göras då det är 10 dagar kvar, och därefter handlar det om lugna löppass under 30 min. Med en så kort förberedelse behöver man inte oroa sig om tiden, utan träningen fokuserar mer på att man klarar av att ta sig runt.

Leave a comment

Your email address will not be published.


*


mh-purity-lite